תורה שבעל פה לטיפול בפציעות ספורט

אני אמנם אופטימית אבל מאחר ובספורט מסוכן עסקינן, ההצעה שלי היא לתעד עצות מועילות לטובת הנפילות הבאות. חייבת לומר שאולי חלק מהטיפים ידועים וברורים לחלקכם מהניסיון עם הילדים, אבל הילדים שלי חננות שלא הגיעו עם פציעות כאלה ומי שמגיעה בתדירות גבוהה למיון זו בדרך כלל אני…
אז אני פותחת כאן חגיגית בנק עצות לתורה שבעל פה לטיפול בפציעות ספורט ומזמינה אתכם לתעד טיפים שיוכלו לשמש את הבאים בתור.

איך מטפלים בשפשופי אספלט

1. לכו לקופת חולים – העצה הכי טובה שקיבלתי ממור בשניה של ההתרסקות היתה לכי לקופת חולים שהאחות תחבוש אותך. אם זה היה תלוי בי כנראה שלא הייתי מזדרזת ללכת לקופת חולים. קודם כל לא כאב לי בכלל ביום הנפילה ושנית זה נראה סתם כמו שפשוף שהילדים מקבלים כשנופלים על כביש. אממה במקרה שלי זה היה מאד יסודי ונרחב ופה היתה טמונה הסכנה.
2. אנטי טטנוס – האם אתם מחוסנים בטווח של 5 שנים? אני לא הייתי
3. תקבעו תור לרופא גם ליום אחרי – הלכתי לישון בלילה הראשון עם חוסר נוחות קל התעוררתי לפנות בוקר עם כאב עז ועדיין לא הבנתי מה קורה. בבוקר ראיתי שמדובר בכוויה ענקית שמכסה לי חצי רגל. למזלי היה לי תור לרופא שמיד התחיל עם טיפול אנטיביוטי ומשחת סילברול נגד כוויות.
4. אל תזלזלו במה שהרופא אומר –מהחלק שהוא אומר לכם שרכיבת אופניים מסוכנת לבריאותכם אפשר להתעלם, אבל אל תתעלמו מהחלק של הטיפול. אחרי כמה ימים המצב השתפר והייתי מאד שאננה עד שחטפתי נבוט בראש מאותו רופא שאמר שחובה עלי להמשיך עם משחות וחבישות עד שהוא יגיד מספיק.
5. חבישה – בימים הראשונים חבשו אותי עם גאזה רגילה, כל הורדה של החבישות היתה כרוכה בתלישה של חצי מהעור שעוד נשאר לי וסליחה על התיאורים הפלסטיים. שיחה קצרה עם אורנה גילתה לי שיש גאזה מיוחדת, גאזת פאריפין שמיועדת בדיוק למטרה הזו ובא לציון גואל.
6. חבישה 2 – בגלל שמדובר בגפיים ליד המפרקים התחבושות הרגילות זזות ולי אישית הרשת מאד הציקה. אתמול גיליתי בטעות שנמכרות גאזות עם דבק בבית המרקחת של קופת חולים. היתרון שברגע שהדבקתם את הגאזה היא לא תזוז וזה משמעותי כשמדובר במרפקים או ברך.
7. גלו ערנות – לא תמיד האנטיביוטיקה מתאימה ועובדת. מיכל (שרכבה איתנו פעם) והתרסקה באופן דומה לפני כחודש אמרה לי להיות עירנית לשינויים כמו חום שעולה, התנפחות של הבלוטות לא תמיד האנטיביוטיקה מתאימה.
8. קרח, קרח ועוד פעם קרח – טוב לכל סוגי הפציעות, במקרה הזה SMS לפיזיותרפיסטית בשעה הראשונה המליצה לי לשים קרח והרבה ולדרוש להצטלם גם אם נראה לי שאין כלום. לפעמים פציעה מכסה על פציעה. הקרח עזר למנוע את ההתנפחות של האיברים שחטפו טראומה. 
9. רכשו אטמי אוזניים – בחיים לא נתקלתי בתגובות קיצוניות כל כך לפציעת ספורט. נכון שהטייפינג הצבעוניים הרבה יותר חינניים מכוויות דרגה 2 ובכל זאת בסוף זה כולה שפשופים. בשבוע האחרון שמעתי כל כך הרבה תגובות מהסביבה הקרובה יותר והקרובה פחות, כולל אנשים זרים לחלוטין שהיה להם מה להגיד לגבי חוסר האחריות, התנהגות שלא מתאימה לגיל וכו’.
10. פתחו חוש הומור – תמיד טוב, אבל טוב במיוחד כשבני הבית החלו לכנות אותי בשם “הצולעת” בהטיות שונות – אמי הצולעת, אשתי הצולעת, בתי הצולעת, והגדיל לעשות אחי עם אחותי הצולעת. 
והמסקנה הסופית שפציעת ספורט היא כמו לידה, אנחנו שוכחים מפעם לפעם כמה זה כואב וכמה לא ישנים בלילות אחרי… ובכל זאת ממשיכים לפעם הבאה!

טיפים נוספים (מור):

כמה תוספות לגבי התורה שבעל פה:
1. חבישות – אם האחות חובשת בגאזה, זה קצת מיושן. בדיוק בגלל נושא ההדבקויות. בבית החולים חבשו אותי בגאזה, בקופת חולים היו מזועזעים לראות את זה ומייד שלפו חבישות מתקדמות יותר.
הזכרתי כאן כבר כמה פעמים את חבישת הפולימם – שבעיני מחוללת פלאים.
עוד פרטים כאן:
bio-med.co.il/products-polymem
עוד חבישה מצויינת היא חבישה סינטטית חדשה שיש להם, משתמשים כמו גאזה, אבל זה נצמד (עדיין צריך מעל יריעה של פלסתר שקוף דביק שלא יזוז) ובעיקר – לא נדבק ולא תולש.

2. רופא – כדאי להגיע לרופא עור בהקדם, בעיקר כדי לדאוג שלא יהיו צלקות. אם אפשר – רופא עור שהוא גם רוכב אופניים (בקופת חולים מכבי יש את יונתן שפירא שמקבל ברמת השרון)
למשל רופא העור שלי הסביר שהוא לא אוהב סילברול כי זה גורם להכתמה, וגוון עור לא אחיד.
בנוסף, כדאי לעבור למשחה עם סטרואידים שמאיצה משמעותית את ההחלמה (משחות כמו טראולון או היקומיצין – רוב רופאי העור מעדיפים אותן במקרים של כוויות אספלט)
זה אמנם לא המקרה שלך, אבל כשיש כוויות נרחבות גם על הפנים, כמו שהיה אצלי – רופא עור טוב זה ממש הכרחי(!!!!)

3. חשיפה לשמש – חשוב לזכור שכמו כל כוויה העור החדש רגיש במיוחד לשמש. על מנת שלא תהיה היפרפיגמנטציה חשוב מאוד לכסות את האזורים לפני החשיפה לשמש. כדי לך לשקול שרוולי רגליים וידיים לקיץ. ואם לא – להמשיך לצאת עם חבישה.
במקרה של כוויות על הפנים, צריך קרם הגנה טוב, וכזה שלא יגרום שום גירוי לעור העדין עם הכוויה (לי היה נסיון טוב עם avene).