דראפטינג על רכב

.

מלבד התרומה הניכרת שיש לדראפטינג שצל רוכבים תחרותיים, ניתן למצוא גם מספר נקודות שיכולות לעזור לשפר את יכולותיו של הרוכב החובבן:
אימוני מהירות – היכולת לשבת מאחורי כלי ממונע החוסם את התנגדות הרוח, ומאפשר לרכב במהירויות גבוהות מאוד, משפר באופן משמעותי את יכולתיכם כרוכבים במהירויות גבוהות. אחת הסיבות למהירויות העצומות שאנו רואים בטור דה פראנס של מעל 50 קמ”ש, היא אימונים ארוכים מאחורי רכב שנוסע 50+. מתוך שלושת המרכיבים של רוכב אופניים: סיבולת, כוח ומהירות, הגורם השני והשלישי הם הקלים יותר להשגה. הסיבה שרוב רוכבי ישראל אינם בעלי יכולת לרכב לבד במהירויות שידביקו את לשון הצופים לסנטר, היא מכיוון שאין דגש על אימוני דראפטינג ונגד שעון.

מיומנות- היכולת לשבת במרחק של 1-10 סנטימטרים מפגוש של רכב או גלגל של אופנוע משפרת באופן משמעותי את ביטחונו של הרוכב לשבת בנוחות בתוך פלטון שדוהר ב40+ קמ”ש בתחרויות או אימונים.

על מנת לשפר את היכולות הללו, ישנם מספר טיפים על מנת לבצע דראפטינג כהלכה:
שמירת מרחק מן הרכב- אם מדובר בכלי רכב קטן כמו אופנוע או קטנוע, החשש קטן משמעותית מאשר ישיבה על מכונית או טנדר. הסיבה העיקרית לכך היא שככל שהרכב קטן יותר יש מרחב ראייה גדול יותר ותחושת בטחון גבוהה יותר. בנוסף לכך ככל שהרכב גדול יותר ישנו חשש שבעת בלימה לא נוכל להגיב מהר מספיק על מנת למנוע מעצמנו להפוך לעוד ספרה בלוחית הרישוי. אך יש לזכור שכאשר הנכם נוסעים ברכב גדול כמו מכונית, עוצמת הבלימה אומנם מורגשת בצורה מאוד בולטת עקב עוצמת כוחות התנע שמופעלים עליכם. אך עם זאת, יש הבדל גדול בין עוצמת הבלימה למרחק בלימה. לאופניים (כל עוד הרפידות והברקסים תקינים ואתם מרוכזים) תמיד יהיה יתרון בזמן בלימה. זו אשליה לחשוב שאתם אלו שתיכנסו ברכב במידה והוא יאט בפתאומיות מכיוון שאתם אלה בעלי יכולת הבלימה הטובה יותר. לכן, החשש לשבת קרוב לרכב עקב חשש מבלימה פתאומית הוא לא יותר מאשליה. אפילו מגע עם הפגוש האחורי של הרכב לא יגרום שום שינוי ברכיבה שלכם.

הילוכים- מכיוון שהמהירות כה גבוהה, על הנהג לנסות ולשמור על שינויים הדרגתיים כמה שיותר על מנת שלא תצטרכו לשנות קצב מ50 ל55 קמ”ש בפתאומיות. התרומה שלכם לדבר היא לנסות ולנסוע על הילוכים כבדים יחסית וסל”ד נמוך. דבר זה יקל על שינויי הקצב ויאפשר לכם לשמור אנרגיה לאורך זמן ולהנות מרכיבה רציפה ויותר אפקטיבית, וכמובן ממהירות גבוהה בהרבה.

מרחב ראייה- כפי שציינתי קודם, מרחב הראייה קטן ככל שהרכב גדל. אם אכן הרכב לא מאפשר לראות גורמים מפריעים על הכביש, עליכם “לצאת” מדי פעם לשוליי הרכב ולצפות קדימה מספיק רחוק כדי לנסות ולצפות גורמים כאלו ואחרים שיכולים לגרום לנפילה או לזעזוע.

תנוחת ישיבה- יש לזכור שב50 קמ”ש העוצמה שתהיה אם חפץ כלשהו יכנס בגלגל הקדמי תהיה גדולה מאוד ואף מסוכנת. על מנת למזער את הנזק כמה שיותר עליכם לאחוז בכידון בחוזקה ולהיות ערוכים היטב לכל הפתעה. לשאננות אין מקום בדראפטינג. 60 קמ”ש על עיוור זו נוסחה לא הגיונית במיוחד ולכן רמת הריכוז שואפת ל200%.

ההמלצה כמובן היא לרכיבה מאחורי כלי רכב קטן ככל האפשר, כל עוד ישנה הגנה מפני הרוח. היתרון של קטנוע הוא שניתן לרכב ב50-60 קמ”ש ולקבל את אותו אפקט של מאמץ כמו בישיבה מאחורי רכב ב-80 קמ”ש. לכן הרבה יותר בטיחותי וכיף לנסוע מאחורי קטנוע. (למי שיש אני מאוד ממליץ להרים את הכפפה)

אני חוויתי את שני הקצוות בכל הנוגע לדראפטינג. גם התרסקתי פעמיים בהפרש של שבועיים, פעם אחת ב40 קמ”ש ופעם אחת ב70 קמ”ש. בשני המקרים לא היה שום מגע עם הרכב. ופעם אחת חשתי את תחושת הסיפוק האולטימטיבית כאשר נסעתי 100+ קמ”ש מאחורי רכב במהלך אימון.

בנוסף לכל אפקט המהירות שניתן לרכוש מדראפטינג, ישנה כמובן החזרה המהירה לפלטון שגם באימונים תעזור לכם מאוד להמשיך ולהנות מהאימון ללא הפסקות או איבוד זמן (כמו שחלקכם ראה באימון).

אני מאוד ממליץ על האימונים הללו, השיפור הוא משמעותי ויחסית מהיר. מאוד מהנה ותאמינו או לא, יחסית בטיחותי.